* ပသီကုိကုိေလးေရးသားသည္။
ရဲေဘာ္တုိ႔အားလုံးအေပၚသုိ႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံေတာ္မွ ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာအျဖာျဖာ သက္ေရာက္ပါေစ။
ေပးပုိ႔ၾကတဲ့ အစၥလာမ္မ်က္၀န္းစာေစာင္မ်ားကုိ ေကာင္းစြာလက္ခံရရွိခဲ့ပါတယ္။ ေခတ္စကားအရ ေက်းဖူးကမၻာကမၻာပါ။
အမွတ္-၆ ပုိ႔စဥ္က စာမူေတာင္းခဲ့ၾကတယ္။ ရဲေဘာ္တုိ႔ တာ၀န္ေက်ပြန္ၾကပါတယ္။ အေတာင္းခံရသူဘက္က မပုိ႔ႏိုင္တာ ခြင့္လႊတ္ၾကပါ။
စာမူ မပို႔ႏိုင္ခဲ့တာကုိ ဟုိေၾကာင့္ ဒီေၾကာင့္ ဆင္ေျခမေပးလုိပါဘူး။ အသက္ ၇၀-ေက်ာ္လာေတာ့ မ်က္စိ ဒုကၡေပး လာတယ္။ ႏွစ္ဖက္စလုံး တိမ္ရွိေနတယ္။ ဆရာ၀န္က ခြဲကုဖုိ႔ အႀကံျပဳခဲ့တာ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ရွိခဲ့ပါၿပီ။ ေခတ္အေျခအေနက တတ္ႏိုင္စြမ္းမရွိေသးေတာ့ မခြဲႏိုင္ေသးပါ။ မ်က္စိမေကာင္းေတာ့ စာဖတ္အားနည္းလာတယ္။ ဆက္စပ္မႈက စာေရးအားလည္း နည္းခဲ့ရတယ္။ ဒီေတာ့လဲ ေရးခ်င္တာ မေရးႏိုင္၊ ေတာင္းတဲ့စာမူ မပုိ႔ႏိုင္ခဲ့ဘူးေပါ့။
ဒီစာေရးမယ္ဆုိေတာ့ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္သတိရမိတယ္။ ၁၉၅၀ မတ္လ ဒီကေန႔က ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၂-ႏွစ္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီေပါ့။ ယန္စီျမစ္ေပၚမွ ျပည္သူ႔အက်ဳိးျပဳ တံတားႀကီးဆုိတဲ့ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ကုိ ေရးတယ္။
လင္းယုန္ဂ်ာနယ္မွာ ပါခဲ့တယ္။ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ (ကြယ္လြန္ခဲ့ရွာပါၿပီ) ပုဂၢိဳလ္ရင္းႏွီးမႈကလည္းရွိေတာ့ စာေပစင္ျမင့္တင္ေပးတာပါ။ ေနာက္ တစ္လျခား ႏွစ္လျခား ဆုိသလုိ ေဆာင္းပါးမ်ား လင္းယုန္မွာ ထည့္ေပးခဲ့တယ္။ နာမည္ေတြကေတာ့ မမွတ္မိေတာ့ဘူး။ ပုံႏွိပ္စာလုံးနဲ႔ ကုိယ္ေရးတဲ့ေဆာင္းပါး ပါလာေတာ့ ဟုိလူျပ ဒီလူျပ ေပ်ာ္ခဲ့ရတယ္။ စာေရးအားလည္း ပုိရွိလာတယ္။
အဲဒီေနာက္မွာေတာ့ ျပည္သူ႔ဂ်ာနယ္၊ ရႈေဒါင့္၊ သင့္ဘ၀၊ ေရာင္ျခည္ဦးတုိ႔မွာ ေရးပုိ႔ခဲ့တာေတြလည္း ပါခဲ့ရတယ္။ ဒါတင္ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ေၾကးမုံ၊ ဗုိလ္တေထာင္၊ ထြန္းေန႔စဥ္၊ ျမန္မာ့အလင္း၊ ဟံသာ၀တီ သတင္းစာတုိ႔မွာလည္း ေရးခဲ့ဖူးတယ္။ ၀တၳဳအေနကေတာ့ ရႈမ၀မွာတစ္ႀကိမ္၊ ေသြးေသာက္မွတစ္ႀကိမ္၊ ဗမက႒ာနခ်ဳပ္က အပတ္စဥ္ထုတ္တဲ့ စာေစာင္မွာ သုံးေလးႀကိမ္ပဲ ၀တၳဳတုိအျဖစ္ ေရးခဲ့ဖူးတယ္။ ၀တၳဳေရးဖုိ႔က သိပ္၀ါသနာ မပါလွဘူး။ ဒီဘတ္ တစ္ေခတ္မွာ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္တုိ႔ ထုတ္ေ၀ၾကတဲ့ စာေစာင္ေတြမွာ စာမူေတာင္းၾကတယ္။ ပုိ႔ခဲ့တယ္။
မဂၢဇင္းတိုက္ေတြက လက္မခံလုိ႔ ပယ္တာေတာ့ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ကုိယ္ေတြးတာေတြပါလာတုိင္း ထပ္ထပ္ၿပီး စာေရးခ်င္တယ္။ စာေစာင္တုိင္းမွာလည္း ပါေစခ်င္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ပင္တုိင္ေဆာင္းပါးရွင္ႀကီးေတြက ကာထားလုိ႔ ကေလာင္သစ္ေတြ ေနရာမရျဖစ္ရတဲ့အျဖစ္မ်ဳိးထဲမွာလည္း ပါခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ကုိယ့္စာမူ စာေစာင္ေတြမွာပါႏိုင္ဖုိ႔ရာ ထုတ္ေ၀သူ တာ၀န္ခံတုိ႔နဲ႔ ကၽြမ္း၀င္မႈရွိဖုိ႔လည္းလုိတယ္။ ကၽြမ္း၀င္မႈရွိရင္ ေတာ့ အယ္ဒီတာတုိ႔ ထုတ္ေ၀သူတုိ႔က လုိတာ ျပင္ေပးၾကတယ္။ ထည့္ေပးၾကတယ္။
ေဆာင္းပါးတုိထြာ ဟုိေရးဒီေရး လုပ္ခ့ဲတာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခု ၾကာခဲ့ရၿပီ။ ဒုတိယ ဆယ္စုႏွစ္စေလာက္ျဖစ္တဲ့ ၁၉၆၀-ခုႏွစ္မွာ ‘ဗမာမြတ္စလင္မ္လူမ်ဳိးျပႆနာ’ဆုိတဲ့ လုံးခ်င္းထြက္ခဲ့တယ္။ ဒုတိယဆယ္စုႏွစ္အတြင္းျဖစ္တဲ့ ၁၉၆၀-၇၀ အတြင္းမွာေတာ့ ဆုိရွယ္လစ္ စီးပြားေရးျပႆနာ၊ ေတြ႕ဆုံးေဆြးေႏြးၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးေရးနဲ႔ ျပည္သူ႔ေကာ္မတီ၊ ေခတ္ငါးေခတ္ႏွင့္ လူတန္းစားျပႆနာ၊ အခက္ခဲဆုံး၏ မူလဇာစ္ျမစ္၊ အရင္းရွင္စနစ္ဆုိတာဘာလဲ၊ ပါလီမန္ ဒီမုိကေရစီနဲ႔ တရုတ္ျဖဴဗုိလ္၊ ဗမာမြတ္စလင္မ္အမ်ဳိးအဖြဲ႕ခ်ဳပ္(ဗမအ) ၂၅-ႏွစ္ေျမာက္စစ္တမ္း၊ ေငြရတုသဘင္စာေစာင္) စတဲ့လုံးခ်င္းေတြ ထြက္ခဲ့ရတယ္။ စာဖတ္ပရိသတ္အားလည္း မနည္းလွပါဘူး။ ထြက္သမွ် ၃၀၀၀ ေလာက္ေတာ့ ေရာင္းခဲ့ရတယ္။
လုံးခ်င္းထုတ္လုပ္ေရးဆုိတာကလည္း စာမူအတြက္ အစစအဆင္ေျပေပမယ့္ ကုိယ့္မွာ ေငြေၾကးျပည့္စုံၿပီး ကုိယ္တိုင္ ထုတ္ႏိုင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ မခက္ပါဘူး။ ကိုယ့္မွာ မျပည့္စုံလုိ႔ ထုတ္ေပးမယ့္လူ (ထုတ္ေ၀သူ)က လက္ခံထုတ္ေပးမွ ဆုိရင္ေတာ့ ထုတ္ေ၀သူ ၉၉-ရာခိုင္ႏႈန္းကလည္း ျမတ္ႏိုင္ မျမတ္ႏိုင္ တြက္ၾကတယ္။ သူတုိ႔ကုိလည္း အျပစ္ဆုိစရာမရွိပါဘူး။ စီးပြားရွာၾကတာဆုိေတာ့ စီးပြားတြက္ တြက္ၾကမွာေပါ့။ စာေရးသူရဲ႕ စာအုပ္ ေရာင္းရမွန္းသိလာရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္တိုက္လည္း စာမူ တစ္ခုေလာက္ေပးပါဦးဆုိတာမ်ဳိးေပၚလာတာပါ။ ဒီေတာ့လည္း ေရးအား ပုိေကာင္းလာတာေပါ့။
စာေရးဆရာ၊ တစ္နည္းစာဆုိရွင္ဆုိတာကေတာ့ စာေရးေနဖုိ႔ စာဖတ္ေနဖုိ႔ ၀န္ေလးၾကသူေတြ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ စာဖတ္သက္သက္ဆုိရင္လည္း ေရးအားမရွိႏိုင္ဘူး။ စာေရးလုိတဲ့ဆႏၵလည္းရွိမွ စာေရးျဖစ္ၾကတာပါ။ ေရးေတာ့မယ္ ဆုိရင္လည္း ေရးဖုိ႔အေၾကာင္းအရာရွာေနဦးမယ္ဆုိရင္ စာေရးဆရာ စာဆုိရွင္တစ္ဦးမျဖစ္ႏိုင္ဘူးလုိ႔ စာဆုိရွင္ႀကီးတစ္ဦးက ဆုိခဲ့ဖူးတယ္။ စာေရးလုိသူတစ္ဦးဟာ မ်က္စိနဲ႔ျမင္တာ၊ နားနဲ႔ၾကားတာတုိ႔ကုိ စာဖြဲ႕ႏိုင္မွ စာဆုိရွင္ေကာင္းတစ္ဦးျဖစ္မယ္လုိ႔ဆုိတယ္။ စာဆုိရွင္ န၀ေဒးႀကီးဟာ မ်က္စိနဲ႔ျမင္တာ၊ နားနဲ႔ၾကားတာတုိ႔ကုိ ရတုအျဖစ္နဲ႔ ေရးသားဖူးတယ္လုိ႔ ဖတ္ရ မွတ္ရဖူးပါတယ္။ ဘုရားတုိင္ရတု၊ သိၾကားတုိင္ရတု၊ ၿမိဳ႕ဘြဲ႕ရတု၊ ပန္းဘြဲ႕ရတု၊ ဥေဒါင္းဖုိမ အေမးအေျဖရတု၊ စစ္ခ်ီရတု၊ ေက်းေစရတု၊ သာလိကာေစရတု၊ သေ၀မပါရတု၊ မယ္ဘြဲ႕ေမာင္ဘြဲ႕ရတု စတာေတြပါ၀င္တဲ့ ရတုပုဒ္ေပါင္း ၂၅၀-နီးပါး ေရးခဲ့တယ္လုိ႔ဆုိတယ္။ တစ္ပုဒ္နဲ႔တစ္ပုဒ္ မထပ္ေစရဘူး။ ပိႏၷဲသီးမ်ားလုိ႔ သူ႔အကန္႔နဲ႔သူ ေရးခဲ့ႏိုင္တယ္လုိ႔ ဖတ္ရ မွတ္ရဖူးပါတယ္။
န၀ေဒးႀကီးဟာ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္က ျပည္ကုိ ဧရာ၀တီ ျမစ္ေၾကာင္းနဲ႔ စုံခဲ့ရာမွာ သူ႔မ်က္စိနဲ႔ျမင္ရတဲ့ ေတာေတာင္တုိ႔နဲ႔ ေတာင္ထိပ္မ်ားေပၚက ထုံးေဖြးေဖြးသကၤန္းကပ္လွဴထားတဲ့ေစတီပုထုိးတုိ႔ကုိ စာဖြဲ႕ခဲ့ဖူးတာ ဖတ္ရမွတ္ရဖူးပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမင္ရ ၾကားရတာကုိ စာဖြဲ႕ႏိုင္ရမယ္ဆုိတာ ေထာက္ခံၿပီး ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္ ရဲေဘာ္တုိ႔။
ေဆာင္းပါးစာမူ ဘယ္သူေတာင္းေတာင္း မဆုိင္းမတြ ေရးေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီကေန႔ ဇရာေထာင္းလာေတာ့ စိတ္ရွိတိုင္း မလုပ္ႏိုင္ေတာ့တာ အမွန္ပါ။ အားေတာ့မေလွ်ာ့ပါဘူး။ အစၥလာမ္မ်က္၀န္းမဂၢင္းမွာ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ပါႏိုင္ေအာင္ ၀ိုင္းေတာ္သားတစ္ဦးျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါ့မယ္။ အလႅာဟ္အလုိတူေတာ္မူပါေစလုိ႔ ဆႏၵျပဳပါတယ္။
စာေပဆုိတာ လူ႔စုအေ၀းတိုင္းအတြက္ အသက္တမွ်အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီစာေရးသူတုိ႔ လူ႔အစုအေ၀းရဲ႕ အတိတ္သမုိင္းကုိ ျပန္ၾကည့္ရင္ ၁၈၈၅-ခု ႏို၀င္ဘာလ (၂၉)ရက္ေန႔မွာ သီေပါဘုရင္ မိဖုရားႀကီးနဲ႔ ေဆြေတာ္ မ်ဳိးေတာ္အခ်ဳိ႕ကုိ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမားတုိ႔က ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားၿပီး ၁၈၈၆-ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ (၁)ရက္ေန႔မွာ (အဲဒီေခတ္အေခၚ) ေနမ၀င္ အင္ပါယာပိုင္ရွင္ ဘုရင္မႀကီး၏ လက္ေအာက္ကုိ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့လုိ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္ ကုိယ့္ဘုရင္ ကုိယ့္ထီး ကုိယ့္နန္းနဲ႔ ေနခဲ့ၾကတဲ့ တုိင္းသူျပည္သားေတြအားလုံး သူ႔ကၽြန္ဘ၀ ေရာက္ခဲ့ၾကရတယ္ေလ။
အဲဒီေနာက္ နယ္ခ်ဲ႕သမားနဲ႔ ကပ္ပါလာတဲ့ အိႏၵိယသားေတြရဲ႕ဖန္တီးမႈေၾကာင့္ ႏွစ္ေပါင္းရာစု တစ္ခုေက်ာ္ ျမန္မာဘုရင္အဆက္ဆက္၊ ျမန္မာ့တုိင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကတဲ့ စာေရးသူတုိ႔အစုအေ၀းႀကီးဟာ ျမန္မာစာ မသင္ရ၊ အႏၵိယသုံး(အူရဒူစာေပ)ကုိသာ အဓိကထားသင္ၾကရမယ္ဆုိတဲ့ျပႆနာ၊ ဒီသမုိင္းေၾကာင္းကုိ ရဲေဘာ္တုိ႔ ၾကားဖူးၾကမွာပါ။ အိႏၵိယသားေတြ ဘာေၾကာင့္ ျမန္မာစာ မသင္ေစခ်င္ၾကလဲဆုိတာ ဒီေနရာမွာ ေရးလဲ ေရးခဲ့ဖူးပါၿပီ။ အက်ယ္ မေရးလုိေတာ့ပါဘူး။
ဒီေခတ္မွာ ျမန္မာစာေပနဲ႔ သာသနာ့အက်ဳိးျပဳစာေပေတြ ထြက္ၾကတာေတြ႕ရတယ္။ ဆက္လည္း ထြက္ၾကရဦးမွာပါ။ လူေတြသာ တစ္ေယာက္ၿပီးတစ္ေယာက္ လာလမ္းကုိ ျပန္ၾကေပမယ့္ သာသနာနဲ႔ သာသနာ့အေမြ ဆက္ခံၾကသူတုိ႔ကေတာ့ ကမၻာပ်က္သည့္တုိင္ရွိၾကမွာပါ မလြဲပါဘူး။ ျမန္မာတုိင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တုိင္းဟာ အဓိကစာေပျဖစ္တဲ့ ျမန္မာစာကုိ လူတုိင္း ဖတ္တတ္ ေရးတတ္ၾကဖုိ႔လုိတယ္။ ျမန္မာစာေပနဲ႔ ေပၚေပါက္ေနတဲ့ ေပၚေပါက္လာမယ့္ သာသနာ့ေရးရာေတြကုိ ေလ့လာၾကဖုိ႔ သိထားၾကဖုိ႔လိုတယ္။
ျမန္မာစာဟာ ခုမွေပၚတာမဟုတ္ပါဘူး။ ပုဂံေခတ္ ျမေစတီေက်ာက္စာက စၿပီးသမုိင္းတင္ႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီအရင္က ရွိခဲ့ဖူးတယ္လုိ႔ဆုိတဲ့အဆုိလည္းရွိတယ္လုိ႔ ဖတ္ရမွတ္ရဖူးတယ္။ ျမေစတီေက်ာက္စာရဲ႕ေနာက္ပိုင္းမွာပုိၿပီး ထြန္းကားလာတယ္လုိ႔ မွတ္ရဖူးပါတယ္။ ျမေစတီေက်ာက္စာဟာ ပုဂံေခတ္ က်န္စစ္သားမင္းလက္ထက္ အဆုံးသတ္ခါနီးမွာ ေပၚခဲ့တယ္ဆုိတာ ရဲေဘာ္တုိ႔သိၿပီးျဖစ္ၾကမွာပါ။ ျမေစတီေက်ာက္စာကုိ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၄၇၄-ခုမွာ စိုက္ထူခဲ့ၿပီး ၅၈၆-မွာ နႏၱသူ ဇနီးေမာင္ႏွံတုိ႔စိုက္ခဲ့တဲ့ ရွင္ပင္ေဗာဓိေက်ာက္စာ၊ ၆၂၈-ခုမွာစိုက္ထူခဲ့တဲ့ေက်ာက္စာ၊ ၆၃၃-ခုမွာစိုက္ထူခဲ့တဲ့ မင္း၀ိုင္းေက်ာက္စာ၊ ဒီေနာက္ပိုင္းမွာလည္း ေက်ာက္စာအျဖစ္စိုက္ထူခဲ့တဲ့ ေက်ာက္စာေတြအမ်ားႀကီးရွိပါေသးတယ္။ ေက်ာက္စာေတြဟာ သူ႔ေခတ္သူ႔အခါ လိုက္ေလ်ာညီေထြတဲ့စာေတြပါ။ စာသားေတြ ေဖာ္ျပေနရင္ ရွည္အ့ံထင္လုိ႔ မျပေတာ့ပါ။ ရဲေဘာ္တုိ႔မ်ား အသုံးျပဳခ်င္တယ္၊ စာအုပ္ထုတ္ေ၀တဲ့စာမူနဲ႔လည္း မဆန္႔က်င္ဘူးဆုိရင္ ေက်ာက္စာသမုိင္းတစ္ေစာင္ သီးသန္႔ေရးပါ့မယ္။
ေက်ာက္စာရဲ႕ေနာက္ပိုင္း ေပထက္အကၡရာတင္ၾကတယ္။ ဒီေနာက္မွာ စာဆုိၾကတဲ့ ပင္းယေခတ္၊ အင္း၀ေခတ္၊ ေတာင္ငူေခတ္၊ ေညာင္ရမ္းေခတ္၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ပထမပိုင္း၊ ဒုတိယပိုင္းစတဲ့ ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ စာဆုိ အေက်ာ္အေမာ္ေတြ ေပၚခဲ့ၾကတယ္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဒုတိယပိုင္းမွာေတာ့ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္ ျမန္မာစာေပ ပညာရွင္ႀကီးမ်ား ေပၚခဲ့ၾကတယ္။ ရဲေဘာ္တုိ႔ ဖတ္ဖူးၾကားဖူးၿပီးသိၿပီး ျဖစ္ၾကမွာပါ။
ပစၥဳပၸန္ကေလာင္ရွင္ေတြဟာ အတိတ္ေခတ္ စာဆုိရွင္ႀကီးတုိ႔ရဲ႕ စာေပအေမြဆက္ခံၾကသူေတြ ျဖစ္ၾကရလိမ့္လုိ႔ ဆုိရင္ ျငင္းႏိုင္အ့ံမထင္ပါ။ ပစၥဳပၸန္နဲ႔ အနာဂတ္ကုိ ဆက္ခံၾကမယ့္ စာဆုိရွင္တုိ႔ဟလည္း အတိတ္နဲ႔ပစၥဳပၸန္မွာရွိၾကတဲ့ သက္ႀကီးစာဆုိရွင္မ်ား၊ တစ္နည္း ကေလာင္အုိမ်ား၊ တစ္နည္း ဒီစာေရးသူတုိ႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔ေတာ္ႏွင့္ တဒဂၤမွာ ထာ၀ရသုိ႔ကူးေျပာင္းၾကရေတာ့မယ့္ စာဆုိရွင္တုိ႔ရဲ႕ စာေပအေမြကုိ ဆက္ခံၾကသူေတြျဖစ္လာၾကလိမ့္မယ္လုိ႔ ယုံၾကည္တယ္ဆုိတဲ့အေၾကာင္း သိၾကေစခ်င္ၿပီး ရဲေဘာ္တုိ႔မွတစ္ဆင့္ လက္ဆင့္ကမ္းေပးေစခ်င္လုိ႔ ဒီစာကုိေရးျခင္းပါ။
‘ဖတ္ျပန္ေသာ္ကား၊ ဖတ္ဖန္မ်ားက
သားမယားပင္၊ မိုက္မွားခ့ဲစြာ၊ မလိမၼာလည္း
စာေပစကား ေန႔တိုင္းၾကားက
ထူးျခားလိမၼာ ရွိသည္သာတည္း။
(႐ွင္မဟာသီလ၀ံသ)’
ပသီကုိကုိေလး
ရဲေဘာ္တုိ႔အားလုံးအေပၚသုိ႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံေတာ္မွ ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာအျဖာျဖာ သက္ေရာက္ပါေစ။
ေပးပုိ႔ၾကတဲ့ အစၥလာမ္မ်က္၀န္းစာေစာင္မ်ားကုိ ေကာင္းစြာလက္ခံရရွိခဲ့ပါတယ္။ ေခတ္စကားအရ ေက်းဖူးကမၻာကမၻာပါ။
အမွတ္-၆ ပုိ႔စဥ္က စာမူေတာင္းခဲ့ၾကတယ္။ ရဲေဘာ္တုိ႔ တာ၀န္ေက်ပြန္ၾကပါတယ္။ အေတာင္းခံရသူဘက္က မပုိ႔ႏိုင္တာ ခြင့္လႊတ္ၾကပါ။
စာမူ မပို႔ႏိုင္ခဲ့တာကုိ ဟုိေၾကာင့္ ဒီေၾကာင့္ ဆင္ေျခမေပးလုိပါဘူး။ အသက္ ၇၀-ေက်ာ္လာေတာ့ မ်က္စိ ဒုကၡေပး လာတယ္။ ႏွစ္ဖက္စလုံး တိမ္ရွိေနတယ္။ ဆရာ၀န္က ခြဲကုဖုိ႔ အႀကံျပဳခဲ့တာ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ရွိခဲ့ပါၿပီ။ ေခတ္အေျခအေနက တတ္ႏိုင္စြမ္းမရွိေသးေတာ့ မခြဲႏိုင္ေသးပါ။ မ်က္စိမေကာင္းေတာ့ စာဖတ္အားနည္းလာတယ္။ ဆက္စပ္မႈက စာေရးအားလည္း နည္းခဲ့ရတယ္။ ဒီေတာ့လဲ ေရးခ်င္တာ မေရးႏိုင္၊ ေတာင္းတဲ့စာမူ မပုိ႔ႏိုင္ခဲ့ဘူးေပါ့။
ဒီစာေရးမယ္ဆုိေတာ့ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္သတိရမိတယ္။ ၁၉၅၀ မတ္လ ဒီကေန႔က ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၂-ႏွစ္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီေပါ့။ ယန္စီျမစ္ေပၚမွ ျပည္သူ႔အက်ဳိးျပဳ တံတားႀကီးဆုိတဲ့ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ကုိ ေရးတယ္။
လင္းယုန္ဂ်ာနယ္မွာ ပါခဲ့တယ္။ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ (ကြယ္လြန္ခဲ့ရွာပါၿပီ) ပုဂၢိဳလ္ရင္းႏွီးမႈကလည္းရွိေတာ့ စာေပစင္ျမင့္တင္ေပးတာပါ။ ေနာက္ တစ္လျခား ႏွစ္လျခား ဆုိသလုိ ေဆာင္းပါးမ်ား လင္းယုန္မွာ ထည့္ေပးခဲ့တယ္။ နာမည္ေတြကေတာ့ မမွတ္မိေတာ့ဘူး။ ပုံႏွိပ္စာလုံးနဲ႔ ကုိယ္ေရးတဲ့ေဆာင္းပါး ပါလာေတာ့ ဟုိလူျပ ဒီလူျပ ေပ်ာ္ခဲ့ရတယ္။ စာေရးအားလည္း ပုိရွိလာတယ္။
အဲဒီေနာက္မွာေတာ့ ျပည္သူ႔ဂ်ာနယ္၊ ရႈေဒါင့္၊ သင့္ဘ၀၊ ေရာင္ျခည္ဦးတုိ႔မွာ ေရးပုိ႔ခဲ့တာေတြလည္း ပါခဲ့ရတယ္။ ဒါတင္ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ေၾကးမုံ၊ ဗုိလ္တေထာင္၊ ထြန္းေန႔စဥ္၊ ျမန္မာ့အလင္း၊ ဟံသာ၀တီ သတင္းစာတုိ႔မွာလည္း ေရးခဲ့ဖူးတယ္။ ၀တၳဳအေနကေတာ့ ရႈမ၀မွာတစ္ႀကိမ္၊ ေသြးေသာက္မွတစ္ႀကိမ္၊ ဗမက႒ာနခ်ဳပ္က အပတ္စဥ္ထုတ္တဲ့ စာေစာင္မွာ သုံးေလးႀကိမ္ပဲ ၀တၳဳတုိအျဖစ္ ေရးခဲ့ဖူးတယ္။ ၀တၳဳေရးဖုိ႔က သိပ္၀ါသနာ မပါလွဘူး။ ဒီဘတ္ တစ္ေခတ္မွာ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္တုိ႔ ထုတ္ေ၀ၾကတဲ့ စာေစာင္ေတြမွာ စာမူေတာင္းၾကတယ္။ ပုိ႔ခဲ့တယ္။
မဂၢဇင္းတိုက္ေတြက လက္မခံလုိ႔ ပယ္တာေတာ့ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ကုိယ္ေတြးတာေတြပါလာတုိင္း ထပ္ထပ္ၿပီး စာေရးခ်င္တယ္။ စာေစာင္တုိင္းမွာလည္း ပါေစခ်င္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ပင္တုိင္ေဆာင္းပါးရွင္ႀကီးေတြက ကာထားလုိ႔ ကေလာင္သစ္ေတြ ေနရာမရျဖစ္ရတဲ့အျဖစ္မ်ဳိးထဲမွာလည္း ပါခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ကုိယ့္စာမူ စာေစာင္ေတြမွာပါႏိုင္ဖုိ႔ရာ ထုတ္ေ၀သူ တာ၀န္ခံတုိ႔နဲ႔ ကၽြမ္း၀င္မႈရွိဖုိ႔လည္းလုိတယ္။ ကၽြမ္း၀င္မႈရွိရင္ ေတာ့ အယ္ဒီတာတုိ႔ ထုတ္ေ၀သူတုိ႔က လုိတာ ျပင္ေပးၾကတယ္။ ထည့္ေပးၾကတယ္။
ေဆာင္းပါးတုိထြာ ဟုိေရးဒီေရး လုပ္ခ့ဲတာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခု ၾကာခဲ့ရၿပီ။ ဒုတိယ ဆယ္စုႏွစ္စေလာက္ျဖစ္တဲ့ ၁၉၆၀-ခုႏွစ္မွာ ‘ဗမာမြတ္စလင္မ္လူမ်ဳိးျပႆနာ’ဆုိတဲ့ လုံးခ်င္းထြက္ခဲ့တယ္။ ဒုတိယဆယ္စုႏွစ္အတြင္းျဖစ္တဲ့ ၁၉၆၀-၇၀ အတြင္းမွာေတာ့ ဆုိရွယ္လစ္ စီးပြားေရးျပႆနာ၊ ေတြ႕ဆုံးေဆြးေႏြးၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးေရးနဲ႔ ျပည္သူ႔ေကာ္မတီ၊ ေခတ္ငါးေခတ္ႏွင့္ လူတန္းစားျပႆနာ၊ အခက္ခဲဆုံး၏ မူလဇာစ္ျမစ္၊ အရင္းရွင္စနစ္ဆုိတာဘာလဲ၊ ပါလီမန္ ဒီမုိကေရစီနဲ႔ တရုတ္ျဖဴဗုိလ္၊ ဗမာမြတ္စလင္မ္အမ်ဳိးအဖြဲ႕ခ်ဳပ္(ဗမအ) ၂၅-ႏွစ္ေျမာက္စစ္တမ္း၊ ေငြရတုသဘင္စာေစာင္) စတဲ့လုံးခ်င္းေတြ ထြက္ခဲ့ရတယ္။ စာဖတ္ပရိသတ္အားလည္း မနည္းလွပါဘူး။ ထြက္သမွ် ၃၀၀၀ ေလာက္ေတာ့ ေရာင္းခဲ့ရတယ္။
လုံးခ်င္းထုတ္လုပ္ေရးဆုိတာကလည္း စာမူအတြက္ အစစအဆင္ေျပေပမယ့္ ကုိယ့္မွာ ေငြေၾကးျပည့္စုံၿပီး ကုိယ္တိုင္ ထုတ္ႏိုင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ မခက္ပါဘူး။ ကိုယ့္မွာ မျပည့္စုံလုိ႔ ထုတ္ေပးမယ့္လူ (ထုတ္ေ၀သူ)က လက္ခံထုတ္ေပးမွ ဆုိရင္ေတာ့ ထုတ္ေ၀သူ ၉၉-ရာခိုင္ႏႈန္းကလည္း ျမတ္ႏိုင္ မျမတ္ႏိုင္ တြက္ၾကတယ္။ သူတုိ႔ကုိလည္း အျပစ္ဆုိစရာမရွိပါဘူး။ စီးပြားရွာၾကတာဆုိေတာ့ စီးပြားတြက္ တြက္ၾကမွာေပါ့။ စာေရးသူရဲ႕ စာအုပ္ ေရာင္းရမွန္းသိလာရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္တိုက္လည္း စာမူ တစ္ခုေလာက္ေပးပါဦးဆုိတာမ်ဳိးေပၚလာတာပါ။ ဒီေတာ့လည္း ေရးအား ပုိေကာင္းလာတာေပါ့။
စာေရးဆရာ၊ တစ္နည္းစာဆုိရွင္ဆုိတာကေတာ့ စာေရးေနဖုိ႔ စာဖတ္ေနဖုိ႔ ၀န္ေလးၾကသူေတြ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ စာဖတ္သက္သက္ဆုိရင္လည္း ေရးအားမရွိႏိုင္ဘူး။ စာေရးလုိတဲ့ဆႏၵလည္းရွိမွ စာေရးျဖစ္ၾကတာပါ။ ေရးေတာ့မယ္ ဆုိရင္လည္း ေရးဖုိ႔အေၾကာင္းအရာရွာေနဦးမယ္ဆုိရင္ စာေရးဆရာ စာဆုိရွင္တစ္ဦးမျဖစ္ႏိုင္ဘူးလုိ႔ စာဆုိရွင္ႀကီးတစ္ဦးက ဆုိခဲ့ဖူးတယ္။ စာေရးလုိသူတစ္ဦးဟာ မ်က္စိနဲ႔ျမင္တာ၊ နားနဲ႔ၾကားတာတုိ႔ကုိ စာဖြဲ႕ႏိုင္မွ စာဆုိရွင္ေကာင္းတစ္ဦးျဖစ္မယ္လုိ႔ဆုိတယ္။ စာဆုိရွင္ န၀ေဒးႀကီးဟာ မ်က္စိနဲ႔ျမင္တာ၊ နားနဲ႔ၾကားတာတုိ႔ကုိ ရတုအျဖစ္နဲ႔ ေရးသားဖူးတယ္လုိ႔ ဖတ္ရ မွတ္ရဖူးပါတယ္။ ဘုရားတုိင္ရတု၊ သိၾကားတုိင္ရတု၊ ၿမိဳ႕ဘြဲ႕ရတု၊ ပန္းဘြဲ႕ရတု၊ ဥေဒါင္းဖုိမ အေမးအေျဖရတု၊ စစ္ခ်ီရတု၊ ေက်းေစရတု၊ သာလိကာေစရတု၊ သေ၀မပါရတု၊ မယ္ဘြဲ႕ေမာင္ဘြဲ႕ရတု စတာေတြပါ၀င္တဲ့ ရတုပုဒ္ေပါင္း ၂၅၀-နီးပါး ေရးခဲ့တယ္လုိ႔ဆုိတယ္။ တစ္ပုဒ္နဲ႔တစ္ပုဒ္ မထပ္ေစရဘူး။ ပိႏၷဲသီးမ်ားလုိ႔ သူ႔အကန္႔နဲ႔သူ ေရးခဲ့ႏိုင္တယ္လုိ႔ ဖတ္ရ မွတ္ရဖူးပါတယ္။
န၀ေဒးႀကီးဟာ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္က ျပည္ကုိ ဧရာ၀တီ ျမစ္ေၾကာင္းနဲ႔ စုံခဲ့ရာမွာ သူ႔မ်က္စိနဲ႔ျမင္ရတဲ့ ေတာေတာင္တုိ႔နဲ႔ ေတာင္ထိပ္မ်ားေပၚက ထုံးေဖြးေဖြးသကၤန္းကပ္လွဴထားတဲ့ေစတီပုထုိးတုိ႔ကုိ စာဖြဲ႕ခဲ့ဖူးတာ ဖတ္ရမွတ္ရဖူးပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမင္ရ ၾကားရတာကုိ စာဖြဲ႕ႏိုင္ရမယ္ဆုိတာ ေထာက္ခံၿပီး ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္ ရဲေဘာ္တုိ႔။
ေဆာင္းပါးစာမူ ဘယ္သူေတာင္းေတာင္း မဆုိင္းမတြ ေရးေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီကေန႔ ဇရာေထာင္းလာေတာ့ စိတ္ရွိတိုင္း မလုပ္ႏိုင္ေတာ့တာ အမွန္ပါ။ အားေတာ့မေလွ်ာ့ပါဘူး။ အစၥလာမ္မ်က္၀န္းမဂၢင္းမွာ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ပါႏိုင္ေအာင္ ၀ိုင္းေတာ္သားတစ္ဦးျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါ့မယ္။ အလႅာဟ္အလုိတူေတာ္မူပါေစလုိ႔ ဆႏၵျပဳပါတယ္။
စာေပဆုိတာ လူ႔စုအေ၀းတိုင္းအတြက္ အသက္တမွ်အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီစာေရးသူတုိ႔ လူ႔အစုအေ၀းရဲ႕ အတိတ္သမုိင္းကုိ ျပန္ၾကည့္ရင္ ၁၈၈၅-ခု ႏို၀င္ဘာလ (၂၉)ရက္ေန႔မွာ သီေပါဘုရင္ မိဖုရားႀကီးနဲ႔ ေဆြေတာ္ မ်ဳိးေတာ္အခ်ဳိ႕ကုိ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမားတုိ႔က ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားၿပီး ၁၈၈၆-ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ (၁)ရက္ေန႔မွာ (အဲဒီေခတ္အေခၚ) ေနမ၀င္ အင္ပါယာပိုင္ရွင္ ဘုရင္မႀကီး၏ လက္ေအာက္ကုိ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့လုိ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္ ကုိယ့္ဘုရင္ ကုိယ့္ထီး ကုိယ့္နန္းနဲ႔ ေနခဲ့ၾကတဲ့ တုိင္းသူျပည္သားေတြအားလုံး သူ႔ကၽြန္ဘ၀ ေရာက္ခဲ့ၾကရတယ္ေလ။
အဲဒီေနာက္ နယ္ခ်ဲ႕သမားနဲ႔ ကပ္ပါလာတဲ့ အိႏၵိယသားေတြရဲ႕ဖန္တီးမႈေၾကာင့္ ႏွစ္ေပါင္းရာစု တစ္ခုေက်ာ္ ျမန္မာဘုရင္အဆက္ဆက္၊ ျမန္မာ့တုိင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကတဲ့ စာေရးသူတုိ႔အစုအေ၀းႀကီးဟာ ျမန္မာစာ မသင္ရ၊ အႏၵိယသုံး(အူရဒူစာေပ)ကုိသာ အဓိကထားသင္ၾကရမယ္ဆုိတဲ့ျပႆနာ၊ ဒီသမုိင္းေၾကာင္းကုိ ရဲေဘာ္တုိ႔ ၾကားဖူးၾကမွာပါ။ အိႏၵိယသားေတြ ဘာေၾကာင့္ ျမန္မာစာ မသင္ေစခ်င္ၾကလဲဆုိတာ ဒီေနရာမွာ ေရးလဲ ေရးခဲ့ဖူးပါၿပီ။ အက်ယ္ မေရးလုိေတာ့ပါဘူး။
ဒီေခတ္မွာ ျမန္မာစာေပနဲ႔ သာသနာ့အက်ဳိးျပဳစာေပေတြ ထြက္ၾကတာေတြ႕ရတယ္။ ဆက္လည္း ထြက္ၾကရဦးမွာပါ။ လူေတြသာ တစ္ေယာက္ၿပီးတစ္ေယာက္ လာလမ္းကုိ ျပန္ၾကေပမယ့္ သာသနာနဲ႔ သာသနာ့အေမြ ဆက္ခံၾကသူတုိ႔ကေတာ့ ကမၻာပ်က္သည့္တုိင္ရွိၾကမွာပါ မလြဲပါဘူး။ ျမန္မာတုိင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တုိင္းဟာ အဓိကစာေပျဖစ္တဲ့ ျမန္မာစာကုိ လူတုိင္း ဖတ္တတ္ ေရးတတ္ၾကဖုိ႔လုိတယ္။ ျမန္မာစာေပနဲ႔ ေပၚေပါက္ေနတဲ့ ေပၚေပါက္လာမယ့္ သာသနာ့ေရးရာေတြကုိ ေလ့လာၾကဖုိ႔ သိထားၾကဖုိ႔လိုတယ္။
ျမန္မာစာဟာ ခုမွေပၚတာမဟုတ္ပါဘူး။ ပုဂံေခတ္ ျမေစတီေက်ာက္စာက စၿပီးသမုိင္းတင္ႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီအရင္က ရွိခဲ့ဖူးတယ္လုိ႔ဆုိတဲ့အဆုိလည္းရွိတယ္လုိ႔ ဖတ္ရမွတ္ရဖူးတယ္။ ျမေစတီေက်ာက္စာရဲ႕ေနာက္ပိုင္းမွာပုိၿပီး ထြန္းကားလာတယ္လုိ႔ မွတ္ရဖူးပါတယ္။ ျမေစတီေက်ာက္စာဟာ ပုဂံေခတ္ က်န္စစ္သားမင္းလက္ထက္ အဆုံးသတ္ခါနီးမွာ ေပၚခဲ့တယ္ဆုိတာ ရဲေဘာ္တုိ႔သိၿပီးျဖစ္ၾကမွာပါ။ ျမေစတီေက်ာက္စာကုိ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၄၇၄-ခုမွာ စိုက္ထူခဲ့ၿပီး ၅၈၆-မွာ နႏၱသူ ဇနီးေမာင္ႏွံတုိ႔စိုက္ခဲ့တဲ့ ရွင္ပင္ေဗာဓိေက်ာက္စာ၊ ၆၂၈-ခုမွာစိုက္ထူခဲ့တဲ့ေက်ာက္စာ၊ ၆၃၃-ခုမွာစိုက္ထူခဲ့တဲ့ မင္း၀ိုင္းေက်ာက္စာ၊ ဒီေနာက္ပိုင္းမွာလည္း ေက်ာက္စာအျဖစ္စိုက္ထူခဲ့တဲ့ ေက်ာက္စာေတြအမ်ားႀကီးရွိပါေသးတယ္။ ေက်ာက္စာေတြဟာ သူ႔ေခတ္သူ႔အခါ လိုက္ေလ်ာညီေထြတဲ့စာေတြပါ။ စာသားေတြ ေဖာ္ျပေနရင္ ရွည္အ့ံထင္လုိ႔ မျပေတာ့ပါ။ ရဲေဘာ္တုိ႔မ်ား အသုံးျပဳခ်င္တယ္၊ စာအုပ္ထုတ္ေ၀တဲ့စာမူနဲ႔လည္း မဆန္႔က်င္ဘူးဆုိရင္ ေက်ာက္စာသမုိင္းတစ္ေစာင္ သီးသန္႔ေရးပါ့မယ္။
ေက်ာက္စာရဲ႕ေနာက္ပိုင္း ေပထက္အကၡရာတင္ၾကတယ္။ ဒီေနာက္မွာ စာဆုိၾကတဲ့ ပင္းယေခတ္၊ အင္း၀ေခတ္၊ ေတာင္ငူေခတ္၊ ေညာင္ရမ္းေခတ္၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ပထမပိုင္း၊ ဒုတိယပိုင္းစတဲ့ ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ စာဆုိ အေက်ာ္အေမာ္ေတြ ေပၚခဲ့ၾကတယ္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဒုတိယပိုင္းမွာေတာ့ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္ ျမန္မာစာေပ ပညာရွင္ႀကီးမ်ား ေပၚခဲ့ၾကတယ္။ ရဲေဘာ္တုိ႔ ဖတ္ဖူးၾကားဖူးၿပီးသိၿပီး ျဖစ္ၾကမွာပါ။
ပစၥဳပၸန္ကေလာင္ရွင္ေတြဟာ အတိတ္ေခတ္ စာဆုိရွင္ႀကီးတုိ႔ရဲ႕ စာေပအေမြဆက္ခံၾကသူေတြ ျဖစ္ၾကရလိမ့္လုိ႔ ဆုိရင္ ျငင္းႏိုင္အ့ံမထင္ပါ။ ပစၥဳပၸန္နဲ႔ အနာဂတ္ကုိ ဆက္ခံၾကမယ့္ စာဆုိရွင္တုိ႔ဟလည္း အတိတ္နဲ႔ပစၥဳပၸန္မွာရွိၾကတဲ့ သက္ႀကီးစာဆုိရွင္မ်ား၊ တစ္နည္း ကေလာင္အုိမ်ား၊ တစ္နည္း ဒီစာေရးသူတုိ႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔ေတာ္ႏွင့္ တဒဂၤမွာ ထာ၀ရသုိ႔ကူးေျပာင္းၾကရေတာ့မယ့္ စာဆုိရွင္တုိ႔ရဲ႕ စာေပအေမြကုိ ဆက္ခံၾကသူေတြျဖစ္လာၾကလိမ့္မယ္လုိ႔ ယုံၾကည္တယ္ဆုိတဲ့အေၾကာင္း သိၾကေစခ်င္ၿပီး ရဲေဘာ္တုိ႔မွတစ္ဆင့္ လက္ဆင့္ကမ္းေပးေစခ်င္လုိ႔ ဒီစာကုိေရးျခင္းပါ။
‘ဖတ္ျပန္ေသာ္ကား၊ ဖတ္ဖန္မ်ားက
သားမယားပင္၊ မိုက္မွားခ့ဲစြာ၊ မလိမၼာလည္း
စာေပစကား ေန႔တိုင္းၾကားက
ထူးျခားလိမၼာ ရွိသည္သာတည္း။
(႐ွင္မဟာသီလ၀ံသ)’
ပသီကုိကုိေလး
x x x x x x x x x x
အစၥလာမ့္မ်က္၀န္းစာေစာင္၊ ၁၉၉၄-ခု၊ ဇူလုိင္လ၊ (စာမ်က္ႏွာ - ၈၇၊ ၈၈၊ ၈၉၊ ၉၀) မွ ကူးယူသည္။
No comments:
Post a Comment